torsdag den 5. september 2013

Tænk elektronisk når du laver e-kataloger

Dine kunder læser ikke dit e-katalog, hvis det er en kopi af dit trykte katalog.
Vil du have et e-katalog, skal du tænke elektronisk. 

Vi skubber materiale ud på nettet som aldrig før. Via email og nyhedsbreve. Sociale medier og website. Det er jo her, kunderne er.

Også det trykte materiale bliver digitaliseret. Vi kan jo lige så godt bruge alt hvad vi har.

Problemet er bare at trykte kataloger, tilbudsaviser og annoncer ikke virker online. Hvorfor? Fordi dine kunder ikke læser dem.

Derfor læser kunderne ikke dit pdf katalog:

  1. Bogstaverne er for små
    Dit katalog bliver meget mindre på en computerskærm. Det gør skriftstørrelsen også. Ingen gider knibe øjnene sammen for at læse dine guldkorn. Zoomfunktionen kan forstørre din tekst, men kunderne mister overblikket og tålmodigheden
  2. Trykte kataloger har for meget tekst
    Vi læser langsommere på en computer. Derfor skal sætninger være korte. Og afsnit må ikke være mere end 4-6 linjer lange. Det trykte katalog er lavet til offline læsning uden disse hensyn. Igen: Kunderne mister overblikket og tålmodigheden
  3. Det går for langsomt
    Store billeder i det trykte katalog gør pdf kataloget langsomt at indlæse på computeren. Der er dømt timeglas på skærmen. Kunderne skal vente på at siderne kommer frem. Du kan lave en mindre pdf fil. Men du risikerer at billederne bliver uskarpe og svære at se
  4. Opslag duer ikke
    Når det trykte katalog er slået op på bordet, læser vi først side 4. Og så side 5.
    Ved en computerskærm opfatter vi ubevidst side 4 og side 5 som én side. Også selvom de to sider kan have vidt forskelligt indhold. Til stor forvirring for hovedet.
Eksempel på trykt katalog i online form.

Fra pdf katalog til e-katalog

E-kataloger er nu faktisk en meget god ide. De skal bare laves med elektroniske briller på.
Og du behøver ikke starte helt forfra. En del af dit trykte katalog kan sagtens genbruges.

5 tips til et godt e-katalog
  1. Fat dig i korthed
    Brug korte ord. Korte sætninger. Korte afsnit.
  2. Skriv som du taler
    Online kommunikation er meget mere fri end trykt kommunikation. Skriv talesprog.
  3. Sæt skriftstørrelsen op
    Sørg for at kataloget kan læses på skærmen, så kunderne er fri for at bruge zoom.
  4. Brug masser af billeder
    Brug alle de billeder, du kan. Men sørg for at sætte dem ned i størrelse, så kataloget ikke bliver langsomt at loade for dine kunder. 72 dpi
  5. Siderne skal hænge sammen
    Hvis dit e-katalog bliver vist som opslag (side 4 og 5 som én side) så sørg for at siderne hænger sammen med hensyn til indhold og grafik

Video, links og leads med e-kataloger

Når du gerne vil endnu længere med dit e-katalog, er der masser a muligheder for at gøre kataloget levende og generere trafik til din webshop eller leads til dit kundekartotek. Se for eksempel e-kataloget fra Spies eller e-kataloget fra Nørrebro Teater.

Video af dine produkter eller din virksomhed siger så meget mere end billeder og ord. Du kan også bruge links til sider på dit website eller direkte til varen i webshoppen.

Et e-katalog kan også fungere på samme måde som et website. Når du får det lavet hos et webbureau får du muligheden for at generere leads og permissions med kontaktformular og tilmelding til nyhedsbrev direkte i kataloget. Du kan også lede kunderne over på din facebook side eller invitere dem til at deltage i konkurrencer.

Hvis du gerne vil videre med dine e-kataloger og mangler du en kontakt, kan jeg anbefale Peter fra Youneedus. Han er ret dygtig. Bare sig at du har fået kontakten fra Karen. Så er der måske rabat.

Dine kunder læser ikke dit e-katalog, hvis det er en kopi af dit trykte katalog.
Vil du have et e-katalog, skal du tænke elektronisk.

Hvad er din erfaring med e-kataloger? Skriv gerne i kommentarfeltet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar